Wpisałem pracownikowi 30 tysięcy, zamiast 3 tysięcy, na umowie o pracę. Jak naprawić taki błąd?

Firma Praca Prawo Dołącz do dyskusji (879)
Wpisałem pracownikowi 30 tysięcy, zamiast 3 tysięcy, na umowie o pracę. Jak naprawić taki błąd?

Podpisanie umowy o pracę to często końcowy etap rekrutacji. I chociaż taki dokument powinien być dobrze i starannie przygotowany, to może się zdarzyć, że wystąpią w nim błędy. Co zrobić, gdy pomyliliśmy się i wpisaliśmy za duże wynagrodzenie w umowie o pracę, wskazując, że pracownik będzie zarabiał nie 3 tysiące, a 30 tysięcy miesięcznie? Jak to poprawić, gdy zatrudniony nie chce się zgodzić na aneks?

Najłatwiej pomyłkę poprawić wtedy, gdy dwie strony się ze sobą dogadają

Prawo, co do zasady, powinno być tak skonstruowane, żeby z jednej strony nas chronić obie strony danej umowy, a z drugiej przewidywać, że jesteśmy tylko ludźmi. Doskonale to widać, przy sytuacji, gdy pomyliśmy się przy spisywaniu umowy o pracę i wpisaliśmy np. złą kwotę brutto lub wymiar zatrudnienia.

Chociaż każdy taki dokument powinien być przygotowywany starannie, to o wpadkę nie jest trudno. Wystarczy jedna źle postawiona cyfra lub przecinek i już problem gotowy. Czy taki błąd, np. w kwocie brutto można łatwo poprawić?

Przede wszystkim trzeba pamiętać, że umowa o pracę to ważny dokument, który ma chronić interesy zarówno pracodawcy, jak i, a może przede wszystkim, pracownika. Wpisana tam kwota wynagrodzenia jest podstawą do roszczeń i daje pewność zatrudnionemu, że będzie otrzymywał co miesiąc pewną minimalną kwotę.

Jednak jeżeli umawialiśmy się z pracownikiem na kwotę 4 000 złotych brutto, a przypadkowo wpisaliśmy 40 000 złotych brutto, to chcąc to poprawić, najlepiej przede wszystkim porozmawiać z samym pracownikiem. Wydaje się bowiem, że mało który pracownik będzie na samym początku swojej pracy chciał się narazić na taki zgrzyt i zazwyczaj nie będzie problemem podpisanie aneksu albo poprawienie tej umowy, jeżeli jeszcze nie weszła w życie.

Za duże wynagrodzenie w umowie o pracę to jeszcze nie tragedia i jeżeli błąd jest oczywisty, to nie musimy się obawiać

Zdarzyć się jednak może, że ktoś zdecyduje się postawić i uzna, że to jego szczęśliwy dzień, a skoro na umowie jest dana kwota, to musi ona zostać wypłacona i pracodawca nic już nie może zrobić. Wtedy jednak możemy odnieść się do Kodeksu Cywilnego. Art. 84 mówi:

§ 1. W razie błędu co do treści czynności prawnej można uchylić się od skutków prawnych swego oświadczenia woli. Jeżeli jednak oświadczenie woli było złożone innej osobie, uchylenie się od jego skutków prawnych dopuszczalne jest tylko wtedy, gdy błąd został wywołany przez tę osobę, chociażby bez jej winy, albo gdy wiedziała ona o błędzie lub mogła z łatwością błąd zauważyć; ograniczenie to nie dotyczy czynności prawnej nieodpłatnej.

§ 2. Można powoływać się tylko na błąd uzasadniający przypuszczenie, że gdyby składający oświadczenie woli nie działał pod wpływem błędu i oceniał sprawę rozsądnie, nie złożyłby oświadczenia tej treści (błąd istotny).

Zakłada on, że odwołać się można przede wszystkim od błędu istotnego, takiego którego należy przypuszczać, że w normalnych warunkach nie zostałby popełniony. W przypadku dużej pomyłki w kwocie brutto jest to proste do ustalenia. Chociaż zarobki na podobnych stanowiskach potrafią być bardzo różne, to jednak zazwyczaj mieszczą się w pewnych widełkach. Wynagrodzenie dla młodszego księgowego w wysokości 30 000 złotych miesięcznie jest takim oczywistym błędem, łatwym do zauważenia.

Właśnie kwestia uwagi też jest tutaj istotna. Przy umowie o pracę zazwyczaj kwestia wynagrodzenia jest już wcześniej ustalana, zanim dojdzie do podpisania samego dokumentu. Pracownik też powinien zauważyć w takim razie taki błąd i udawanie, że go nie widzi, w sytuacji, gdy jest on łatwy do zauważenia, nie sprawi, że on się w jakiś sposób uprawomocni.

Złożenie oświadczenia pracownikowi powinno nas chronić w przypadku roszczeń ze strony zatrudnionego

Uznając więc, że faktycznie można w takim momencie skorzystać z art. 84 Kodeksu Cywilnego, należy sporządzić oświadczenie, w którym będzie informacja o błędzie popełnionym podczas spisywania umowy. Jeżeli pracownik nie zdecyduje się na podpisanie go, to warto sporządzić do tego notatkę i mieć świadków tego zajścia. Takie dokumenty należy schować do teczki i przy najbliższej wypłacie przelać taką kwotę pieniędzy na jaką wcześniej byliśmy umówieni.

Oczywiście tego typu oświadczenia nie można stosować w przypadku, gdy do takiego błędu nie doszło, a my po prostu chcemy komuś obniżyć pensję. Wtedy bowiem będzie to zwyczajne łamanie prawa i każdy sąd pracy nakaże nam wypłatę normalnego wynagrodzenia. Taka droga, z powołaniem się na art . 84 Kodeksu Cywilnego, może mieć miejsce tylko przy faktycznych błędach.